fbpx

voeding en lifestyle

Chocola in de mond

Waar u misschien niet direct bewust van bent is dat uw levensstijl  ook veel invloed heeft op uw mondgezondheid.

De onderstaande 5 leefstijl factoren zijn allemaal van invloed op de mondgezondheid

Waarschijnlijk bevat dit rijtje een aantal punten waaraan u niet direct gedacht had. We zullen ze allemaal toelichten om u te laten inzien dat er meer is dan alleen een goede mondhygiëne.

Mondhygiëne

Er is geen twijfel over mogelijk dat de eigen mondhygiëne ontzettend belangrijk is. Om problemen in de mond te voorkomen moet de mond schoon zijn. Veroorzakers van de aandoeningen in de mond zijn de bacteriën in de tandplaque. Simpel gezegd moeten de bacteriën minimaal 1 keer per dag  verwijderd worden om problemen te voorkomen. Dit kunnen we doen met een handtandenborstel, elektrische tandenborstel, aangevuld met een stoker, rager of flossdraad om ook tussen de tanden en kiezen te reinigen.

Voeding

Voeding bevat essentiële stoffen die nodig zijn om allerlei processen in ons lichaam te vervullen. Essentieel wil zeggen, dat ons lichaam ze zelf niet kan aanmaken, maar dat we ze uit de voeding moeten halen.
Ons lichaam bestaat onder andere uit een elastische huid, het brein, organen en spieren die allemaal opgebouwd zijn uit cellen. Deze cellen hebben verschillende functies en ze worden afgebroken en weer opgebouwd. Dit gaat heel de dag door, dag in en dag uit. Alle processen die de cellen vervullen kosten energie. Voeding helpt je deze energie aan te vullen. Het zorgt niet alleen voor energie, het zorgt ook voor nieuw bouwmateriaal en gereedschap.
In de mond is de juiste voeding onder andere nodig voor het behoud van tanden, kiezen en het slijmvlies. Heb je last van parodontitis, dan is voeding nodig om het slijmvlies weer zo goed mogelijk te herstellen. Verder heeft voeding invloed op de samenstelling van de plaque in de mond en er zijn voedingsmiddelen die ontstekingsremmend werken. Ook moeten teveel “zure”voedingsmiddelen worden vermeden om erosie te voorkomen.

Roken

Voeding heeft positieve en negatieve invloeden op de lichaamsprocessen. Roken valt ook onder voeding, maar dit geven we even wat extra aandacht. Tabaksrook bevat 40.00o stoffen die allemaal invloed hebben op het lichaam. De nicotine die in tabaksrook zit is verslavend en het zorgt voor vernauwing van de bloedvaten en de wanden van de bloedvaten worden minder doorgankelijk voor afweercellen. Koolmonoxide is een stof die de plaats van zuurstof in het bloed inneemt, waardoor de conditie achteruit gaat. Andere schadelijke stoffen in de rook zorgen er voor dat de afweercellen minder goed functioneren in de afweer tegen bacteriën. Ook is de speekselproductie verminderd, waardoor het natuurlijk evenwicht in de mond niet goed herstelt wordt na het eten. Roken is een zeer grote risicofactor voor ontstekingen van het tandvlees.

Stress

Gezonde stress is van tijdelijke aard en maakt aanpassing aan steeds veranderende omstandigheden mogelijk. Stress richt schade aan als de het te hevig is of als het lichaam te vaak of te lang in een toestand van stress verkeert.

Stress heeft invloed op het immuunsysteem. Vooral chronische stress is slecht voor het lichaam. Chronische stress zorgt er voor dat het immuunsysteem geactiveerd is en dat er een mild verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam aanwezig is. Een mild verhoogde ontstekingsactiviteit staat aan basis van veel chronische ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. In de mond kan je een mild verhoogde ontstekingsreactie veroorzaakt door stress terug zien aan een verhoogde bloedingsneiging. Andersom geld ook dat een chronische ontsteking in de mond een bijdrage levert in de kans op de chronische ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten, maar ook kanker.

Beweging

U zult het misschien een beetje raar vinden, maar ook bewegen is van belang voor onze vitaliteit en mondgezondheid. U begrijpt dat het belangrijk is om zo min mogelijk ontstekingen te hebben in het lichaam. Ontstekingen kosten energie en dit gaat ten kosten van onze vitaliteit en gezondheid. Bewegen werkt ontstekingsremmend.

Het is dus van groot belang dat u voldoende lichaamsbeweging hebt! Zorg in ieder geval voor de minimaal aanbevolen 30 minuten bewegen per dag.

Wilt u hier meer over weten dan verwijzen we u ook door naar http://oergezondemond.nl/